Wielu kierowców samochodów elektrycznych odczuwa lęk przed zasięgiem. Obawiają się, że zabraknie im energii i utkną w martwym punkcie lub będą musieli robić niewygodne postoje, aby naładować akumulatory pojazdu elektrycznego (EV). Z tego powodu popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) jest wysoki. Proszę czytać dalej, aby dowiedzieć się więcej o ładowaniu PHEV w domu i w podróży.
Co to jest PHEV?
PHEV to pojazd hybrydowy, który łączy silnik spalinowy z akumulatorem. PHEV można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania, oferując ograniczony zasięg całkowicie elektryczny przed przełączeniem na benzynę. Ta podwójna zdolność zwiększa oszczędność paliwa i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych, dzięki czemu pojazdy PHEV są doskonałą opcją dla kierowców przechodzących na mobilność elektryczną.
Jak ładowane są hybrydy?
Samochody hybrydowe zazwyczaj ładują się poprzez hamowanie regeneracyjne i silnik spalinowy. Ponadto niektóre modele hybrydowe są hybrydami typu plug-in, umożliwiającymi użytkownikom ładowanie akumulatorów poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, takiego jak gniazdko elektryczne lub stacja ładowania, zapewniając rozszerzony zasięg jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Jak długo trwa ładowanie akumulatora PHEV?
Czas ładowania pojazdu PHEV zależy od takich czynników, jak pojemność akumulatora, ładowarka pojazdu elektrycznego i poziom naładowania akumulatora. Ładowanie na poziomie 1 (120 V) jest najwolniejsze i trwa od 8 do 12 godzin. Ładowanie na poziomie 2 (240 V) na publicznych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych lub w domach trwa od 1,5 do 3 godzin. Poziom 3 ładowania (szybkie ładowarki DC) oferuje szybkie ładowanie w ciągu kilku minut, jeśli jest kompatybilne z pojazdem.
Jak długo trwa ładowanie całkowicie rozładowanego pojazdu PHEV za pomocą ładowarki poziomu 1?
Czas ładowania zależy od wielkości akumulatora pojazdu PHEV i zazwyczaj wynosi od około 13,6 kWh (np. Toyota Prius Prime) do 20 kWh (np. Mitsubishi Outlander). Ładowarka do pojazdów elektrycznych poziomu 1 dostarcza około 1,2 kW do akumulatora PHEV. Eksperci zalecają utrzymywanie akumulatorów PHEV na poziomie od 20% do 80% naładowania. Zgodnie z tym zaleceniem, naładowanie akumulatora PHEV za pomocą ładowarki poziomu 1 zajęłoby około 6,7 do 10 godzin.
Jakie ładowarki są kompatybilne z PHEV?
Pojazdy PHEV są kompatybilne z ładowarkami poziomu 1 przy użyciu standardowych gniazdek, a większość pojazdów PHEV jest wyposażona w niezbędny sprzęt. Mogą one również korzystać z ładowarek poziomu 2, powszechnie spotykanych na stacjach publicznych lub w instalacjach domowych. Ponadto niektóre pojazdy PHEV mogą obsługiwać szybkie ładowarki DC (DCFC), które oferują najszybsze ładowanie.
Czy mogę ładować mojego PHEV za pomocą szybkiej ładowarki?
PHEV generalnie nie mogą korzystać z szybkich ładowarek DC, znanych również jako ładowarki poziomu 3. Te stacje ładowania pojazdów elektrycznych zapewniają źródło zasilania prądem stałym (DC) o wysokim napięciu, umożliwiając szybkie ładowanie samochodów elektrycznych. Pojazdy PHEV są jednak projektowane z akumulatorami o mniejszej pojemności w porównaniu z pojazdami w pełni elektrycznymi i zazwyczaj polegają na opcjach ładowania poziomu 1 lub 2. Wybrane modele mają jednak możliwość szybkiego ładowania PHEV.
Jakie są najszybciej ładujące się pojazdy PHEV?
Kilka modeli PHEV oferuje możliwość szybkiego ładowania, co czyni je najszybciej ładującymi się pojazdami PHEV. Niektóre z pojazdów PHEV, które są wyposażone w szybkie ładowarki DC, według stron internetowych producentów samochodów, obejmują:
- Mitsubishi Outlander PHEV: Model ten posiada port CHAdeMO, dzięki czemu jest kompatybilny z szybkimi ładowarkami.
- Volvo XC40 Recharge T5: Wersja PHEV Volvo XC40 Recharge oferuje możliwość szybkiego ładowania PHEV w standardzie CCS.
- MINI Cooper SE Countryman ALL4: Ten pojazd PHEV od MINI może korzystać z DCFC, co czyni go jednym z najszybciej ładujących się pojazdów PHEV dostępnych na rynku.
Skąd mam wiedzieć, czy mój PHEV ma możliwość szybkiego ładowania?
Najszybciej ładujące się pojazdy PHEV mają złącza umożliwiające korzystanie z szybkich ładowarek DC. W Ameryce Północnej jednym z popularnych typów wtyczek DCFC jest Combined Charging System (CCS). Innym typem wtyczki DCFC jest złącze CHAdeMO, powszechnie używane przez japońskich producentów samochodów, w tym Mitsubishi Outlander PHEV, do szybkiego ładowania. Proszę sprawdzić, czy pojazd PHEV jest wyposażony w port szybkiego ładowania lub zapoznać się z informacjami producenta, aby ustalić, czy pojazd PHEV jest wyposażony w funkcję szybkiego ładowania.
Czy mogę korzystać z publicznych stacji ładowania dla mojego PHEV?
Tak, mogą Państwo korzystać z publicznych stacji ładowania dla swojej hybrydy plug-in. Proszę upewnić się, że pojazd PHEV posiada odpowiednie złącze ładowania EV i, w razie potrzeby, adapter. Podczas gdy większość pojazdów PHEV obsługuje szybkie ładowanie poziomu 3, wiele z nich może wykorzystywać stacje poziomu 2 do wygodnego i szybszego ładowania z dala od domu.
Gdzie mogę naładować mojego PHEV?
Swoją hybrydę plug-in można ładować w różnych miejscach, w tym w domowych stacjach ładowania, ładowarkach pojazdów elektrycznych w miejscu pracy i publicznych sieciach ładowania pojazdów elektrycznych.
Czy potrzebuję specjalnej ładowarki do ładowania mojej hybrydy plug-in w domu?
W większości przypadków nie potrzebują Państwo specjalnej ładowarki do ładowania swojego pojazdu PHEV w domu. Większość hybryd plug-in jest dostarczana z kablem ładowania poziomu 1, który można podłączyć do standardowego domowego gniazdka elektrycznego. Ta podstawowa konfiguracja ładowania jest wygodna do ładowania nocnego.
Można jednak zainstalować stację ładowania poziomu 2 w celu szybszego ładowania w domu. Ładowarki poziomu 2 działają przy napięciu 240 V i są mocniejsze niż standardowe gniazdka domowe. Choć nie jest to absolutnie konieczne, ładowarka poziomu 2 może znacznie skrócić czas ładowania w porównaniu do poziomu 1.
Jak duże są akumulatory PHEV?
Pojemność akumulatorów w hybrydach typu plug-in jest różna i zazwyczaj waha się od około 8 kWh do 20 kWh. Jednak niektóre modele premium, takie jak Polestar 1 (z akumulatorem 34 kWh) i Porsche Cayenne E-Hybrid (z akumulatorem 25,9 kWh), mają akumulator o większej pojemności.
Pojemność akumulatora PHEV i wydajność pojazdu określają zasięg całkowicie elektryczny, przy czym większe akumulatory zazwyczaj zapewniają większy zasięg jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym przed włączeniem silnika spalinowego. Większe akumulatory PHEV oznaczają jednak długi czas ładowania, jeśli akumulator jest w dużej mierze rozładowany.
Co się stanie, jeśli nie naładuję mojego PHEV?
Jeśli nie naładują Państwo swojego pojazdu PHEV, będzie on działał wyłącznie na benzynie, wykorzystując silnik spalinowy. Chociaż pozwala to na dalszą jazdę bez ładowania elektrycznego, zmniejsza korzyści wynikające z redukcji emisji i zwiększonej wydajności paliwowej związanej z pracą wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Regularne ładowanie pojazdu PHEV zapewnia optymalne wykorzystanie jego dwóch źródeł zasilania i zwiększoną ogólną wydajność.
Jaki jest całkowicie elektryczny zasięg pojazdu PHEV?
Całkowicie elektryczny zasięg pojazdu PHEV różni się w zależności od modelu. Zasadniczo pojazdy PHEV oferują zasięg wyłącznie elektryczny od 10 do 60 mil na w pełni naładowanym akumulatorze. Zasięg ten pozwala na krótkie podróże i codzienne dojazdy do pracy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, zmniejszając zależność od benzyny i obniżając ogólną emisję. Jednak niektóre pojazdy PHEV klasy premium, takie jak Porsche Cayenne E-Hybrid i Polestar I PHEV, mają długi zasięg wyłącznie elektryczny, odpowiednio do 133 km i 123 km.
Poniżej przedstawiamy Państwu zasięg na napędzie elektrycznym najpopularniejszych hybryd plug-in dostępnych na rynku amerykańskim w idealnych warunkach jazdy:
Zaspokojenie zapotrzebowania na instalacje stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Zrozumienie sposobu ładowania pojazdów PHEV ma kluczowe znaczenie dla instalatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych, aby lepiej służyć swoim klientom. Wraz z gwałtownie rosnącą sprzedażą hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in, istnieje wiele możliwości dla wykonawców instalacji ładowarek do samochodów elektrycznych.