W miarę jak posiadanie pojazdów elektrycznych (EV) staje się coraz powszechniejsze, niektórzy kupujący samochody nadal mają wątpliwości co do rezygnacji z pojazdów z silnikiem spalinowym. Mimo że cena pojazdów elektrycznych spadła, ulgi podatkowe na pojazdy elektryczne są kontynuowane, a ich zasięg wzrósł, wielu konsumentów waha się przed ich posiadaniem. Nabywcy samochodów mają wiele obaw związanych z podjęciem decyzji o zakupie, a wiele z nich koncentruje się na baterii i infrastrukturze pojazdów elektrycznych. Częstym pytaniem jest, jak długo wytrzymują akumulatory samochodów elektrycznych.
Trzy główne obawy to brak publicznych opcji ładowania pojazdów elektrycznych, krótki zasięg jazdy i konieczność potencjalnej wymiany akumulatora. Ponadto osoby mieszkające w budynkach wielorodzinnych lub nieposiadające dedykowanego miejsca parkingowego mogą mieć problemy z ładowaniem w domu. Ponadto, brak wiedzy na temat pojazdów elektrycznych nadal stanowi przeszkodę w ich powszechnym przyjęciu. W szczególności konsumenci potrzebują więcej informacji na temat akumulatorów pojazdów elektrycznych, a zwłaszcza ich żywotności.
Technologia akumulatorów do samochodów elektrycznych szybko się rozwinęła w ciągu ostatniej dekady, a wielu kupujących pojazdy posiada nieaktualne lub niedokładne informacje na ten temat. Dlatego tak ważne jest, aby specjaliści ds. pojazdów elektrycznych edukowali konsumentów i pomagali obalać mity.
Żywotność akumulatora samochodu elektrycznego.
Podczas gdy akumulatory kwasowo-ołowiowe wystarczają na około 3 do 5 lat, żywotność akumulatorów pojazdów elektrycznych jest znacznie dłuższa. Zazwyczaj dzisiejsze akumulatory do pojazdów elektrycznych wytrzymują od 10 do 20 lat. Wielu producentów samochodów oferuje od 8 do 10 lat lub 160 000 km gwarancji na akumulatory do samochodów elektrycznych, co może pomóc złagodzić obawy konsumentów dotyczące ich żywotności.
Jednakże, podobnie jak w przypadku paneli słonecznych, akumulatory pojazdów elektrycznych zazwyczaj nie rozładowują się jednego dnia i nie przestają działać. Z czasem ulegają one powolnej degradacji i stają się mniej skuteczne w magazynowaniu energii, zmniejszając zasięg pojazdu o 1% do 2% rocznie. Oznacza to, że pojazd może ostatecznie przejechać krótszy dystans na jednym ładowaniu.
Jakich akumulatorów używają pojazdy elektryczne?
Te banki akumulatorów mają wiele zalet w porównaniu z innymi typami, ponieważ akumulatory litowo-jonowe mają:
- wysoką energię na jednostkę masy;
- wysoki stosunek mocy do masy;
- dobra wydajność temperaturowa;
- wysoka wydajność energetyczna.
Postępy w technologii akumulatorów litowo-jonowych umożliwiły zwiększenie zasięgu pojazdów dzięki większej gęstości energii. Obecnie wiele pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku ma zasięg ponad 515 km na pełnym naładowaniu, w tym BMW i4, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD i Tesla Model 3 Long Range. Inne modele mają umiarkowane zasięgi, takie jak Chevy Bolt z zasięgiem 415 km. Niektórzy producenci samochodów mają modele o znacznie mniejszym zasięgu, takie jak Nissan Leaf z zasięgiem do 240 km.
Niektóre pojazdy elektryczne mają nawet możliwość ładowania dwukierunkowego. Oznacza to, że energia z akumulatora pojazdu elektrycznego może zasilać inne odbiorniki. W tym zastosowaniu pojazd elektryczny może pomóc w zasilaniu domu, firmy, sieci energetycznej, innego pojazdu elektrycznego lub określonych obciążeń. Jednakże, gdy akumulator pojazdu elektrycznego dostarcza energię do innych zastosowań, może to zmniejszyć jego zasięg jazdy.
Czynniki wpływające na żywotność akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Na żywotność akumulatora wpływa wiele czynników, ale tylko niektóre z nich mogą być łatwo kontrolowane przez kierowców pojazdów elektrycznych. Poziom degradacji akumulatora litowo-jonowego w znacznym stopniu wpływa na jego zdolność do utrzymywania ładunku. W końcu kierowcy będą chcieli wymienić akumulatory w pojazdach elektrycznych. Chociaż degradacja jest nieunikniona, istnieją kroki, które kierowcy mogą podjąć, aby nieco ją spowolnić, wydłużając tym samym żywotność akumulatora.
Utrzymywanie określonego poziomu naładowania akumulatora pojazdu elektrycznego.
Wielu specjalistów od pojazdów elektrycznych zaleca utrzymywanie poziomu naładowania akumulatora w przedziale od 20% do 80%. Całkowite rozładowanie lub pełne naładowanie akumulatora może powodować jego obciążenie, co z czasem powoli zmniejsza jego pojemność. Chociaż ładowanie do 100% pozwala pojazdowi podróżować dalej, nie jest zalecane, aby zmaksymalizować żywotność akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Proszę unikać przechowywania akumulatora pojazdu elektrycznego naładowanego do 100%.
Jeśli pojazd elektryczny musi stać przez dłuższy czas między użyciami, najlepiej jest, aby akumulator samochodu elektrycznego nie był w pełni naładowany ani rozładowany. Idealny jest zatem stan naładowania pomiędzy 20% a 80%. Inteligentne stacje ładowania mogą zakończyć ładowanie na określonym poziomie, pomagając kierowcom osiągnąć pożądany poziom naładowania. Ponadto wiele samochodów elektrycznych ma ustawienia, które kontrolują maksymalne naładowanie akumulatora, aby wydłużyć jego żywotność.
Proszę unikać regularnego korzystania ze stacji szybkiego ładowania DC.
W branży pojazdów elektrycznych istnieją pewne obawy dotyczące nawykowego korzystania z szybkich ładowarek DC (DCFC), znanych również jako ładowarki poziomu III. Nawykowe szybkie ładowanie może powodować niewielki spadek pojemności akumulatora w porównaniu z ładowarkami poziomu II. Jeśli to możliwe, kierowcy powinni oszczędnie korzystać z ładowarek DCFC.
Monitorowanie ekspozycji na ekstremalne temperatury.
Akumulatory pojazdów elektrycznych mogą mieć krótszą żywotność w cieplejszym klimacie. Ekstremalnie wysokie temperatury podczas jazdy, ładowania i parkowania mogą obciążać akumulatory pojazdów elektrycznych, skracając ich żywotność. O ile to możliwe, kierowcy pojazdów elektrycznych powinni parkować w cieniu w ciepłe dni.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące żywotności akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
Wielu kierowców ma pytania dotyczące akumulatorów, żywotności akumulatorów samochodów elektrycznych i pojemności akumulatorów, ponieważ są one najważniejsze przy rozważaniu kosztów posiadania i wrażeń kierowcy.
Jak wypada żywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym w porównaniu do akumulatora w samochodzie na gaz?
Akumulatory w samochodach zasilanych gazem zwykle wystarczają na około 3 do 5 lat, choć zależy to nieco od sposobu użytkowania. Jednak te kwasowo-ołowiowe akumulatory samochodowe kosztują znacznie mniej i są łatwiejsze do recyklingu niż litowo-jonowe akumulatory EV. Z kolei akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych mogą wytrzymać od 10 do 20 lat i zazwyczaj są objęte gwarancją producenta na określoną liczbę lat lub kilometrów.
Surowe przepisy w wielu stanach powodują, że prawie 100% akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest poddawanych recyklingowi. To dobra wiadomość dla środowiska, ponieważ pomaga zmniejszyć potrzebę wydobywania pierwotnych surowców.
Czy akumulatory do pojazdów elektrycznych są objęte gwarancją producenta?
Większość producentów samochodów, w tym Volkswagen, Ford, Toyota, Renault i Chevy, oferuje od 8 do 10 lat lub 100 000 mil gwarancji na akumulatory do samochodów elektrycznych. Zapewniają one rozsądne oszacowanie żywotności akumulatorów do samochodów elektrycznych. Jednak gwarancje różnią się nieco w zależności od producenta samochodów.
Przykładowo, Tesla oferuje 8-letnią lub 190 000-kilometrową (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) gwarancję na akumulatory, przy zachowaniu minimum 70% żywotności akumulatora w okresie gwarancyjnym. Rivian oferuje 8-letnią lub 175 000-kilometrową gwarancję na akumulator przy 70% retencji.
Jak długo działa akumulator samochodu elektrycznego podczas jazdy?
Wiele samochodów elektrycznych może zapewnić od 240 do 640 km zasięgu na jednym pełnym naładowaniu w idealnych warunkach jazdy. Jadąc z prędkością 130 mil na godzinę, można zazwyczaj jechać od 3 do 8 godzin, w zależności od pojemności akumulatora pojazdu elektrycznego. Jednak ładowanie akumulatora trwa krócej w przypadku szybkiego przyspieszania, korzystania z ogrzewania lub klimatyzacji, jazdy po pagórkowatych drogach lub w niskich temperaturach.
Ile kosztuje wymiana akumulatora w pojeździe elektrycznym?
Obawy konsumentów dotyczące kosztów wymiany akumulatora w pojazdach elektrycznych są uzasadnione, biorąc pod uwagę, że jest to najdroższy komponent. Koszt wymiany akumulatora pojazdu elektrycznego może wynosić zaledwie 5000 USD, ale w przypadku niektórych modeli z wyższej półki może sięgać nawet 20 000 USD. Koszt wymiany akumulatora EV zależy w dużej mierze od jego pojemności, więc większe akumulatory mają wyższą cenę.
Koszt za kilowatogodzinę (kWh) magazynowania baterii spadł dramatycznie w ostatnich latach z 1160 USD w 2010 roku do 128 USD w 2022 roku. Oczekuje się jednak, że ceny ustabilizują się na poziomie 90 USD za kWh do 2031 roku. Spadające koszty akumulatorów to bardzo dobra wiadomość dla kierowców pojazdów elektrycznych i mogą sprawić, że ich posiadanie stanie się bardziej atrakcyjne.
Chociaż technologia akumulatorów do samochodów elektrycznych jest zaawansowana, a moce produkcyjne wzrosły, nadmierny popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych może spowodować wzrost cen, jeśli zabraknie podaży. Z tego powodu dyrektor generalny Forda Jim Farley i dyrektor generalny Tesli Elon Musk wzywają przemysł wydobywczy do wydobycia większej ilości surowców do produkcji akumulatorów, aby przygotować się na gwałtowny wzrost popytu na baterie.
Skąd mam wiedzieć, czy mój akumulator EV jest uszkodzony?
Jeśli akumulator samochodu elektrycznego wymaga wymiany, mogą Państwo zauważyć znaczny spadek zasięgu jazdy, wolniejsze czasy ładowania pojazdu i częste problemy z utrzymaniem ładunku. System komputera pokładowego samochodu elektrycznego może również wyświetlać lampki ostrzegawcze lub komunikaty związane z akumulatorem. Jeśli podejrzewają Państwo problem z akumulatorem w samochodzie elektrycznym, zaleca się zlecenie kontroli pojazdu elektrycznego przez certyfikowanego technika.
Czy akumulatory samochodów elektrycznych rozładowują się podczas postoju?
Akumulatory pojazdów elektrycznych doświadczają zjawiska znanego jako “wampiryczny drenaż” lub “fantomowy drenaż”, w którym niewielka ilość ładunku jest stopniowo tracona, gdy pojazd jest zaparkowany i nie jest używany. Utrata ta jest przypisywana różnym czynnikom, w tym systemom pokładowym samochodu, takim jak komputer, czujniki i funkcje łączności.
Podczas gdy wielkość rozładowania wynosi zazwyczaj tylko kilka procent całkowitej pojemności akumulatora, właściciele samochodów elektrycznych mogą zauważyć niewielki spadek naładowania w dłuższych okresach bezczynności. Niektóre pojazdy elektryczne pozwalają właścicielom zarządzać tym zjawiskiem poprzez dostosowanie ustawień lub korzystanie z funkcji takich jak “tryb obozowy” w celu zminimalizowania drenażu.
Który akumulator EV wytrzymuje najdłużej?
Tesla jest znana z trwałych i długowiecznych akumulatorów, szczególnie w Tesla Model S i Model X. Jednak postępy w technologii akumulatorów stale się pojawiają, a inni producenci pojazdów elektrycznych robią znaczące postępy w wydłużaniu żywotności akumulatorów.
Edukacja konsumentów na temat żywotności akumulatorów pojazdów elektrycznych ma kluczowe znaczenie.
Kiedy nowe technologie trafiają na rynek, konsumenci muszą je zrozumieć, zanim możliwe będzie ich powszechne przyjęcie. Wielu potencjalnych kierowców pojazdów elektrycznych ma obawy dotyczące żywotności akumulatorów, kosztów ich wymiany i sposobów wydłużenia ich okresu użytkowania. Dlatego też, jako wykonawca infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, zrozumienie i edukowanie rynku na ten temat jest niezbędne, aby być ekspertem w tej dziedzinie i pomóc potencjalnym nabywcom samochodów elektrycznych w dokonywaniu świadomych wyborów.